Pemakanan Sihat

Segala Tentang Pemakanan Sihat

Bahaya Minyak Sayuran

bahaya minyak sayuran

Bahaya minyak sayuran? Ada ke?

Minyak sayuran merupakan minyak nabati1 yang diekstrak daripada biji benih beberapa jenis tumbuhan seperti kelapa sawit, zaitun, kacang soya, biji kapas, biji bunga matahari dan biji canola. Ia digunakan secara meluas dalam industri makanan, masakan dan kecantikan. Tetapi, penggunaan minyak sayuran yang berlebihan atau tidak mengikut cara yang betul boleh mendatangkan pelbagai risiko kesihatan, kecuali minyak kelapa sawit dan minyak kelapa.

Pengenalan Minyak Sayuran

Minyak sayuran telah digunakan dalam penyediaan makanan dan masakan sejak zaman purba. Ia mengandungi lemak yang diperlukan oleh badan sebagai sumber tenaga dan membantu penyerapan vitamin larut lemak seperti vitamin A, D, E dan K. Terdapat pelbagai jenis minyak sayuran yang boleh diekstrak daripada benih tumbuhan yang berbeza.

Minyak Kelapa Sawit

Minyak kelapa sawit merupakan minyak sayuran paling banyak digunakan di dunia. Ia diekstrak daripada buah kelapa sawit dan popular kerana harganya yang agak murah. Di Malaysia, minyak sawit mentah merupakan penyumbang utama hasil eksport negara. Minyak sawit digunakan secara meluas dalam industri makanan seperti mentega, marjerin, gula-gula dan biskut. Ia juga digunakan dalam produk bukan makanan seperti sabun, syampu dan kosmetik.

Minyak sawit mempunyai ketahanan haba dan panas yang sangat tinggi, maka ia sesuai untuk digunakan untuk menggoreng makanan berbanding dengan minyak yang lain. Minyak sawit mempunyai 2 jenis iaitu minyak sawit biasa dan minyak sawit merah.

Minyak sawit merah adalah yang terbaik namun lebih mahal berbanding minyak sawit biasa.

Segala Tentang Pemakanan Sihat

Minyak Sawit Merah Repalmo By Dr. Norman

  • Minyak kelapa sawit merah berkualiti tinggi dengan kandungan nutrisi yang tinggi.
  • Mengandungi vitamin E dan karotenoid yang baik untuk kesihatan kulit dan mata.
  • Rasa dan aroma yang sedap, sesuai untuk masakan dan salad.
  • Pembungkusan yang baik dan tahan lama, memastikan kualiti minyak terjaga.

Minyak Zaitun

Minyak zaitun dihasilkan daripada buah zaitun. Terdapat dua jenis utama minyak zaitun iaitu extra virgin olive oil dan virgin olive oil.

Minyak zaitun extra virgin diperoleh dari pemerahan buah zaitun kali pertama dan penapisan semulajadi tanpa melibatkan proses kimia.

Manakala virgin olive oil melalui proses penapisan dan rawatan ringan dengan menggunakan kaedah kimia atau fizikal. Kedua-duanya mempunyai komposisi asid lemak dan vitamin E yang tinggi. Minyak zaitun bermanfaat untuk kesihatan jantung.

Segala Tentang Pemakanan Sihat
Segala Tentang Pemakanan Sihat

Minyak Zaitun Asli Dari Palestine Alard

  • Minyak Zaitun Extra Virgin dari Perahan Pertama & Cold Pressed.
  • Dari pilihan Buah Zaitun Terbaik & diproses pada hari yang sama.
  • Kandungan Acidity diantara 0.35% – 0.8%
  • Minyak dari Pokok Zaitun jenis Nabali, Roomy dan Souri.

Minyak Kacang Soya

Minyak kacang soya dibuat daripada biji kacang soya yang ditapis dan dipecahkan. Ia mengandungi kepekatan lemak tak tepu, vitamin E dan phytosterol yang tinggi. Minyak kacang soya sesuai untuk masakan ringan dan salad. Walau bagaimanapun, kebanyakan minyak kacang soya diproses dan diubah suai secara genetik. Oleh itu kualiti dan manfaat kesihatannya mungkin berbeza.

minyak kacang soya

Minyak Canola

Minyak canola diekstrak daripada biji rapeseed yang diubah suai secara genetik (GMO). Ia mengandungi komposisi asid lemak tak tepu seperti asid oleik dan asid lemak omega-3 yang baik untuk kesihatan. Minyak canola mempunyai takat asap yang tinggi untuk tujuan memasak pada suhu tinggi. Namun begitu, kebanyakan minyak canola diproses dan mungkin mengandungi bahan tambahan yang memudaratkan.

minyak canola

Minyak Biji Bunga Matahari

Minyak biji bunga matahari diekstrak dari biji bunga matahari dan mengandungi vitamin E serta asid lemak tak tepu seperti asid oleik dan asid linoleik. Ia biasa digunakan dalam masakan dan juga boleh dimakan secara terus. Walau bagaimanapun, kebanyakan minyak biji bunga matahari diproses dan dirawat dengan bahan kimia. Ini boleh mengurangkan kualitinya.

minyak bunga matahari

Bahaya Minyak Sayuran

Walaupun minyak sayuran mengandungi lemak yang diperlukan oleh badan, penggunaan yang keterlaluan dan tidak mengikut cara yang betul boleh membawa kesan negatif kepada kesihatan.

Selain minyak kelapa, minyak kelapa sawit dan minyak zaitun, minyak sayuran yang lain memberikan risiko kepada kesihatan kita.

Antara bahayanya termasuk:

Mengandungi Asid Lemak Trans

Proses memanaskan, menghidrogenasi dan menapis minyak sayuran pada suhu tinggi boleh menghasilkan asid lemak trans. Asid lemak trans dikaitkan dengan peningkatan penyakit jantung kerana ia menaikkan kolesterol LDL (jahat) dan menurunkan kolesterol HDL (baik).

Menurut American Heart Association (AHA)2, pengambilan asid lemak trans3 tidak harus melebihi 1% daripada jumlah kalori harian. Tetapi ramai yang mengambil jauh lebih tinggi daripada itu tanpa disedari melalui makanan seperti gorengan, biskut dan kek yang menggunakan minyak sayuran.

Apabila trans fat diambil kerap dan banyak dalam badan, ia akan mengeraskan saluran darah dalam badan dan menyebabkan kolesterol dalam badan kita menjadi teroksida (oxidize cholesterol) dan seterusnya “menyumbat” saluran darah. Ini akan menyebabkan terjadinya serangan jantung atau strok.

makanan bergoreng

Mengandungi Omega-6 Berlebihan

Kebanyakan minyak sayuran seperti minyak kacang soya, minyak jagung dan minyak bunga matahari mengandungi asid lemak omega-6 yang sangat tinggi. Walaupun omega-6 penting untuk kesihatan, pengambilan berlebihan boleh mengakibatkan inflamasi atau keradangan kronik dalam badan. Ingat, omega-3 lebih baik dari omega-6 dan omega-9.

Keadaan inflamasi kronik ini boleh meningkatkan risiko pelbagai penyakit termasuk penyakit jantung, kencing manis, kanser, arthritis dan lain-lain. Oleh itu, pengambilan minyak sayuran perlu diimbangi dengan sumber omega-3 seperti minyak ikan, kacang dan bijirin untuk kesihatan yang optimum.

minyak ikan

Meningkatkan Kolesterol LDL

Kajian mendapati, pengambilan minyak sayuran yang tinggi dengan asid lemak trans dan omega-6 boleh meningkatkan tahap kolesterol LDL atau kolesterol jahat dalam badan. Kolesterol LDL yang berlebihan akan menyumbat arteri dan meningkatkan risiko serangan jantung serta strok.

Oleh itu, penggunaan minyak sayuran mestilah dihadkan ke tahap yang berpatutan. Amalkan diet sihat yang kaya dengan buah, sayur dan bijirin untuk mengimbangi tahap kolesterol dalam badan.

kolesterol tinggi

Kaitan dengan Penyakit Lain

Kajian epidemiologi dan klinikal mendapati pola pemakanan yang kerap menggunakan minyak sayuran mempunyai kaitan dengan peningkatan risiko obesiti, kencing manis, kanser prostat, kanser payu dara dan dementia.

Walaupun hubungan ini masih dikaji, terdapat bukti yang menunjukkan pengambilan minyak sayuran yang berlebihan boleh meningkatkan risiko penyakit tersebut. Antara punca yang disyaki ialah kandungan asid lemak trans, omega-6 berlebihan dan proses penapisan serta rawatan kimia yang memusnahkan sebatian bioaktif asal dalam minyak sayuran.

obesiti gemuk

Kurang Vitamin E

Kebanyakan minyak sayuran seperti minyak biji bunga matahari, minyak canola dan minyak soya secara semula jadinya mengandungi vitamin E yang rendah berbanding minyak zaitun atau minyak kelapa. Vitamin E penting untuk mencegah minyak daripada menjadi tengik.

Apabila minyak sayuran yang rendah vitamin E digunakan berulangan kali untuk menggoreng pada suhu tinggi, ia mudah menjadi tengik. Ini boleh menghasilkan radikal bebas yang memudaratkan kesihatan.

Justeru, pastikan minyak sayuran yang digunakan mengandungi vitamin E yang mencukupi atau ditambah semasa pemprosesan. Elakkan guna semula minyak goreng untuk mengelakkan ia menjadi tengik.

minyak masak kitar semula

Cara Gunakan Minyak Sayuran Secara Selamat

Walaupun minyak sayuran seperti minyak kelapa sawit mengandungi risiko kesihatan jika penggunaannya tidak terkawal, ia masih boleh digunakan secara selamat dan bermanfaat jika mengikut panduan pemakanan sihat.

Hadkan Pengambilan

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO)4 mengesyorkan pengambilan minyak sayuran dan lemak tepu kurang daripada 10% daripada jumlah kalori harian. Ini bersamaan kurang daripada 2 sudu besar sehari bagi keperluan kalori purata 2000 kalori sehari5.

Kekalkan pengambilan minyak sayuran pada tahap ini dan utamakan minyak sihat seperti minyak zaitun extra virgin, minyak canola organik atau minyak kelapa virgin.

piramid makanan sihat

Pilih Minyak Berkualiti Tinggi

Pilih minyak sayuran yang tidak diproses pada suhu tinggi dan tidak mengandungi asid lemak trans serta bahan tambahan. Misalnya, minyak zaitun extra virgin, minyak kelapa sawit merah dan minyak kelapa.

Elakkan minyak yang telah diproses dan diubah suai secara genetik kerana kualiti dan manfaat kesihatannya mungkin terjejas.

Simpan Dengan Betul

Simpan minyak sayuran dalam bekas kedap udara dan jauh dari haba serta cahaya matahari. Ini dapat memperlambat proses pengoksidaan dan memanjangkan jangka hayat minyak.

Dapatkan Nasihat Pakar

Rujuk pakar pemakanan atau dietitian mengenai jenis dan kuantiti pengambilan minyak sayuran yang bersesuaian dengan keperluan kesihatan anda. Amalkan diet seimbang untuk mengoptimakan manfaat pemakanan.

Kesimpulan

Minyak sayuran merupakan sumber utama lemak dalam diet moden. Walaupun mengandungi nutrien penting, penggunaan berlebihan boleh membawa kesan negatif kepada kesihatan dalam jangka masa panjang.

Oleh itu, pengambilan minyak sayuran perlu dihadkan ke tahap yang berpatutan. Amalkan penggunaan minyak sayuran yang berkualiti tinggi secara berhemah, disertai dengan diet seimbang yang kaya dengan buah, sayur dan bijirin untuk manfaat pemakanan yang optimum.

Secara ringkas, hentikan penggunaan minyak canola, minyak soya, minyak bunga matari, minyak cotton seed dalam kehidupan seharian. Gunakan minyak sawit untuk menggoreng makanan yang perlukan digoreng secara banyak, gunakan minyak kelapa atau minyak zaitun untuk menumis. Gunakan minyak sawit merah atau minyak zaitun extra virgin untuk perasa salad.

Jangan terpengaruh dengan hasutan barat yang mengatakan minyak sawit dan minyak kelapa tidak bagus untuk kesihatan. Hakikatnya, minyak sayuran merekalah yang merbahaya untuk kesihatan kerana kandungan trans-fat yang tinggi.


  1. Minyak nabati merujuk kepada minyak yang diekstrak atau dihasilkan daripada tumbuh-tumbuhan. ↩︎
  2. American Heart Association. Dietary Recommendations for Healthy Children. https://www.heart.org/en/healthy-living/healthy-eating/eat-smart/fats/dietary-recommendations-for-healthy-children ↩︎
  3. Food and Drug Administration. Trans Fat. https://www.fda.gov/food/food-additives-petitions/trans-fat ↩︎
  4. World Health Organization. Healthy diet – Fact sheet. Disember 2020. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/healthy-diet ↩︎
  5. U.S. Department of Health and Human Services and U.S. Department of Agriculture. 2015-2020 Dietary Guidelines for Americans. 8th Edition. Disember 2015. https://health.gov/our-work/food-nutrition/2015-2020-dietary-guidelines/guidelines/ ↩︎
Views: 8

PopularPosts

Editor Pemakanan

Pemakanan sihat bermula di sini! Dapatkan panduan pemakanan sihat, resipi yang menyegarkan, dan tip kesihatan terkini di Pemakanan.com. Membina gaya hidup sihat dengan makanan yang baik untuk tubuh anda.

Comments are closed

Content on Pemakanan.com is for informational purposes only. Consult a medical professional for advice, diagnosis and treatment and before starting any nutrition or fitness programmes.
0 Shares