Pemakanan Sihat

Segala Tentang Pemakanan Sihat

Trend Kesihatan Popular Di Malaysia 2023

trend kesihatan popular

Trend Kesihatan Popular Di Malaysia 2023

Tahun 2023 menyaksikan beberapa trend baharu dalam bidang kesihatan dan pemakanan di Malaysia. Ini adalah antara trend yang paling berkemungkinan popular tahun hadapan. Apakah trend tersebut?

Kesedaran Kesihatan Mental

Topik kesihatan mental seperti tekanan, kebimbangan dan depresi semakin menjadi perbualan utama. Stigma terhadap isu mental semakin berkurangan dan lebih ramai individu sanggup mendapatkan bantuan bagi menjaga kesihatan mental mereka. Kaedah penjagaan mental seperti yoga, meditasi dan aktiviti riadah turut meningkat populariti.

Kesihatan mental penting sebab ia mempengaruhi cara kita berfikir, berasa, dan bertindak dalam kehidupan seharian. Jaga kesihatan mental sama pentingnya seperti menjaga kesihatan fizikal. Ia memberi kesan kepada cara kita mengendalikan tekanan, berinteraksi dengan orang lain, dan membuat keputusan.

Jadi, memberi keutamaan kepada kesihatan mental membantu kita menjalani kehidupan yang memuaskan, mengekalkan hubungan yang baik, dan menghadapi cabaran dengan berkesan. Ingat, tak apa kalau kadang-kadang rasa tak okay, dan mencari bantuan bila perlu adalah tanda kekuatan, bukan kelemahan. Jaga kesihatan mental anda, kawan-kawan!

Diet Rendah Karbohidrat

Diet rendah karbohidrat dan tinggi lemak sihat seperti keto dan paleo dijangka terus menjadi pilihan ramai untuk menurunkan berat badan dan mencegah penyakit. Diet ini dikatakan berkesan kerana mengurangkan pengambilan gula dan karbohidrat yang boleh menyebabkan rintangan insulin.

Makanan Tanpa Pengawet

Produk makanan semula jadi tanpa bahan pengawet, pewarna atau perisa tiruan kian diminati pengguna. Makanan diproses dengan kandungan segar tanpa bahan tambahan dilihat lebih sihat dan selamat. Justeru, permintaan terhadap makanan organik dan diproses minimum dijangka meningkat.

Bahan pengawet boleh menyebabkan kesan sampingan kalau kita makan banyak sangat. Lagipun, makanan yang fresh lagi sihat kan? Jadi, elakkan la makan makanan yang banyak bahan pengawet tu, baik jaga kesihatan.

Kepentingan Mikrobiota Usus (Guts Microbiome)

Guts microbiome merujuk kepada kumpulan bakteria yang hidup dalam usus kita. Mereka membantu dalam pencernaan makanan dan memainkan peranan penting dalam kesihatan kita.

Kajian saintifik menunjukkan kesan positif microbiota usus yang sihat kepada kesihatan keseluruhan badan. Bakteria baik dalam usus berperanan penting dalam sistem imun dan metabolisme tubuh. Jadi produk probiotik seperti yoghurt dan kimchi diramalkan akan menjadi lebih popular. Untuk yogurt, pilih yogurt seperti Greek Yogurt ya, bukan yogurt yang manis perperisa tu.

Makanan tempatan Malaysia yang mengandungi probiotik contohnya adalah tempeh, cincalok, budu, dan jeruk. Manakala untuk makanan yang mengandungi prebiotik pula termasuk sayur-sayuran seperti bawang, bawang putih, dan pisang. Jangan lupa untuk menjadikan makanan ini sebagai sebahagian daripada diet harian anda untuk mengekalkan kesihatan usus yang baik!

Segala Tentang Pemakanan Sihat

Kimchi Halal Korea (Halal by JAKIM)

Penguin Taste kimchi buatan tangan dibuat dengan tangan dengan resipi khas yang sesuai untuk rasa Asia. Kebanyakan bahan-bahan dihasilkan secara tempatan daripada ladang dan dijamin segar.

Susu Bukan Haiwan

Susu bukan haiwan, seperti susu kacang almond atau soya, mempunyai kelebihan tertentu kerana ia sesuai untuk individu yang alergi terhadap susu haiwan atau memilih gaya hidup vegan. Susu bukan haiwan juga boleh menjadi sumber protein yang baik.

Namun, pastikan untuk memilih yang diperkaya dengan kalsium dan vitamin lain untuk memastikan nutrisi yang mencukupi. Selalulah baca label dan pilih yang terbaik untuk kesihatan anda.

Segala Tentang Pemakanan Sihat

Susu Almond & Oat Farm Fresh (Halal by JAKIM)

Farm Fresh Almond Milk ialah susu berasaskan tumbuhan yang kaya dengan potasium dan rendah kalori. Tekstur dan rasa semulajadinya padat dengan Vitamin E dan Magnesium dan mengandungi banyak protein untuk membantu anda mengekalkan tenaga sepanjang hari.

Makanan Tempatan

Segala Tentang Pemakanan Sihat

Makanan tradisional tempatan dijangka mendapat perhatian yang lebih meluas. Orang ramai mula menghargai khasiat makanan seperti tempoyak, budu dan pelbagai herba dan rempah tempatan. Faedah kesihatan dan potensi ekonomi makanan tempatan juga diketengahkan.

Ulam-ulaman mempunyai pelbagai khasiat yang baik untuk kesihatan. Mereka kaya dengan serat, vitamin, dan antioksidan yang membantu dalam sistem pencernaan, meningkatkan imuniti, dan melindungi badan daripada penyakit. Selain itu, ulam-ulaman juga mempunyai sifat anti-radang dan membantu mengekalkan berat badan yang sihat.

Gaya Hidup Sihat

Isu alam sekitar menyumbang kepada gaya hidup mesra alam seperti penggunaan tenaga boleh diperbaharui, kitar semula, penjimatan air dan pilihan makanan organik yang lebih mampan. Kesihatan diri dan alam sekitar menjadi matlamat utama ramai individu.

Pada tahun 2023, aktiviti fizikal seperti hiking, berbasikal, dan senaman di luar ruangan semakin popular di kalangan rakyat Malaysia. Selain itu, aktiviti seperti yoga, zumba, dan senam aerobik juga mendapat sambutan hangat sebagai cara menyihatkan badan dan minda

Kesedaran Pemakanan dan Kesihatan

Akhir sekali, usaha untuk meningkatkan pengetahuan pemakanan dan amalan gaya hidup sihat juga dijangka terus dilipatgandakan. Ini bagi memastikan orang ramai membuat pilihan kesihatan yang betul demi kesejahteraan diri dan keluarga.

Itulah antara trend kesihatan dan pemakanan utama yang diperkatakan untuk tahun 2023. Adalah diharapkan dengan trend positif ini, tahap kesihatan masyarakat Malaysia dapat terus dipertingkatkan.

Views: 10

PopularPosts

Editor Pemakanan

Pemakanan sihat bermula di sini! Dapatkan panduan pemakanan sihat, resipi yang menyegarkan, dan tip kesihatan terkini di Pemakanan.com. Membina gaya hidup sihat dengan makanan yang baik untuk tubuh anda.

Comments are closed

Content on Pemakanan.com is for informational purposes only. Consult a medical professional for advice, diagnosis and treatment and before starting any nutrition or fitness programmes.
0 Shares